آغاز شناخت دانش زرتشت در اروپا
در اروپا بیش از دویست سال است که آموزش و پژوهش درباره اندیشه زرتشت به گونه علمی آغاز شده و امروز در دانشگاه ها بخش جا افتاده ای است. هدف اروپاییان از این آموزش و پژوهش پی بردن به ریشه و بن زبانی، فلسفی، فرهنگی و هستی شناسی خود می باشد.
اگر بیش از سه هزار سال است که نام زرتشت به عنوان یک نام مقدس وارد ضمیر ناخود آگاه ایرانیان و مردمان آسیای میانه شده، همین نام بیش از دو هزار و پانسد سال است که به عنوان "بالاترین نماد دانش" وارد ضمیر ناخود آگاه اروپاییان گردیده.
فیثاقورث دانشمند بنام یونانی خود را شاگرد زرتشت می پنداشت و ارستو فیلسوف دیگر یونانی که شاگرد افلاتون بود در کتاب خود "فلسفه" می نویسد که تمام دانش افلاتون از زرتشت گرفته شده است.
به طور کلی تمام دانشمندان و فیلسوف های یونان باستان خود را شاگرد مکتب زرتشت دانسته اند و نوشته های خود را به او پیوند داده اند.
ژک دوشن گیمن: پاسخ غرب به زرتشت، آکسفورد 1958:
ر.م افنان: تاثیر زرتشت بر اندیشه یونان: نیویورک 1965:
ژ. فرل: تاثیر زرتشت و اندیشه زرتشت بر فرهنگ غرب، سیدنی 1977.
"من از دیروزم و من از امروزم
ولی بخشی از من از فرداست.
از پس فرداست و از همیشه است.
آنچنان گفت زرتشت" فردریچ نیچه
ولی بخشی از من از فرداست.
از پس فرداست و از همیشه است.
آنچنان گفت زرتشت" فردریچ نیچه
(پژوهش دکتر خسرو خزایی (پردیس
برگرفته شده از برگه دین بهی در فیسبوک
با سپاس
هومن
Geen opmerkingen:
Een reactie posten